Symptomy odzyskania zdrowia duchowego

O

jcowie Kościoła widzą zbieżność trzech aspektów jako symptom odzyskania zdrowia duchowego:

a)      Pokój  serca (obojętność) – to symptom najbardziej widoczny braku namiętności (chorób). Nie chodzi o stan chwilowy, lecz o coś bardziej stałego. Temu pokojowi towarzyszy zawsze pokora oraz poznanie swoich braków. Ta obojętność nie oznacza jednak braku pokus czy myśli chorobliwych – to będzie trwało aż do śmierci – lecz że człowiek ma wystarczająco siły od Boga, by im się przeciwstawić. Dla Ojców Kościoła ten pokój serca jest końcem procesu nawrócenia i momentem, kiedy człowiek jest świadomy swego zdrowia duchowego, kiedy odnajduje swój prawdziwy sens, harmonię życia i wolność, która prowadzi człowieka spontanicznie ku dobru i duchowi.

b)      Miłość – Ojcowie najczęściej nazywają ją agapȇ, jako miłość Boga i bliźniego, ale również jako erȏs – aby wyrazić największą intensywność i żar serca (rozpalenie), do których należałoby dodać żarliwe pragnienie. Miłość to nie tylko istota życia chrześcijańskiego, ale to pierwsze i najważniejsze przykazanie, pierwsza cnota, zawierająca w sobie wszystkie inne, to również cel i doskonałość całego życia chrześcijańskiego. Ojcowie rozróżniają miłość samego siebie, Boga i bliźniego – jednak te miłości nie są autonomiczne, lecz są powiązane relacjami ze sobą.

c)      Poznanie i kontemplacja duchowa – są umocowane w miłości (działającej) i w relacji do „mądrości” (nie teoretycznej, lecz doświadczanej). To poznanie odróżnia się od „poznania światowego”. Nie jest wysiłkiem naszej inteligencji, nie zakłada żadnego uprzedniego poznania. Ojcowie rozróżniają dwa poznania: naturalne oraz poznanie Boga. To pierwsze polega na poznaniu stworzeń – głębokiego sensu ich istnienia, śladów Boga w każdym z nich. Przez to poznanie człowiek odzyskuje zdrowie duszy i jej funkcje: poznanie i kontemplowanie Boga w stworzeniach i stworzeń w Bogu, oddając Bogu chwałę w stworzeniach. Przez to poznanie wchodzimy również w prawdziwe poznanie drugiego człowieka i siebie samego, a także poznanie dzieł Boga w świecie i w nas. Drugie poznanie – pozwala poznać głębię Boga, Trójcy Świętej. Jest darem Boga, całkowicie darmowym i cały człowiek w tym uczestniczy. Ojcowie nazywają to czasem „widzeniem” Boga, które dla człowieka jest niezrozumiałe i niewyrażalne.

 

3 komentarze

  1. gabriela biniek
    19 Lip, 2013

    chyba jestem juz zdrowa duchowo hura!!!! dzieki ci Jezu

    • Sławek
      9 Wrz, 2016

      To czy ktoś jest zdrowy sprawdza się w relacji z drugim człowiekiem ,z Bogiem i samym sobą, a nie stwierdzeniu samemu sobie ,”jestem zdrowa”-trochę to brzmi pysznie. Pozdrawiam

  2. Ewa
    30 Cze, 2013

    Dziekuje

Pozostaw odpowiedź gabriela biniek Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przejdź do paska narzędzi